mustig pumpasoppa med äpple och saffran

 
Jag har aldrig använt mig av pumpa någonsin förut när jag bakat eller lagat mat, så igår var första gången! Alla röda och gula fina höstlöv i kombination med de kyliga men ändå soliga dagarna har fått mig att verkligen cravea pumpa...SÅ, jag köpte en stor bit pumpa, gick hem och hittade på det här receptet! Det är en pumpasoppa med kålrot och äpple som bas, den är smaksatt med saffran, färsk ingefära och yttepyttelite kanel också! Den blev riktigt god och riktigt mustig och smakrik! Prova!
 
INGREDIENSER
1/2 kg pumpa
1/2 kålrot
4 svenska äpplen
1 pkt saffran (0.5 gr)
2 msk färsk riven ingefära
1 gul lök
1 stor vitlöksklyfta
olja att steka i
1.5 l vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
vitpeppar
salt
lite kanel
 
gör så här
1. Hacka pumpa, kålrot, äpplen, lök i bitar och fräs i olja, pressad vitlök och saffran tills det blivit mojsigt.
 
2. Tillsätt vatten och buljong. Låt koka tills kålroten blivit mjuk.

3. Mixa slät. Tillsätt eventuellt mer vatten om soppan känns för tjock. Strö på lite kanel.

4. Servera med lite naturell yoghurt och nybakt bröd! 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Pumpa är verkligen gott att använda i framför allt soppa men även som pajfyllning eller i bröd. Så här års är den dessutom som bäst!
Har faktiskt med mig pumpasoppa till lunch idag så det skall verkligen smaka om några timmar :)
Önskar dig en fin fredag!
Kram

Svar: ja verkligen! det blev lite pumpa över som jag ska försöka hitta på något med! spännande ;) tack så mycket! hoppas din helg var bra! :)
None None

2012-10-12 @ 08:25:41
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Mamsen

Ser verkligen gott ut! Måste prova!

Svar: ja gör det! så mumsigt :)
None None

2012-10-13 @ 07:38:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0