ett lite hipp-som-happ-bröd med äpple och russin

 
Idag skulle jag verkligen, verkligen plugga, men jag tror jag gjorde allting man kunde göra för att undkomma det. Jag började dagen med en springtur vid halv åtta, kom hem och duschade lääänge, åt långsamt frukost, gjorde ett försök till att börja läsa men efter tio minuter var det helt plötsligt väldigt viktigt att diska undan allting jag äger, dammsuga upp smulor på golvet och måla naglarna. Så där fortsatte det hela dagen tills det totalt spårade ur och jag bestämde mig för att baka bröd.
 
Jag orkade dock inte leta upp något recept så, tro det eller ej, men jag HITTADE PÅ hela det här receptet. Ända från scratch! Så himla roligt att göra ett helt eget bröd så där bara lite hipp-som-happ. Det blev ett bröd med lite av det här och det där och lite av sånt där annat. Det blev fyllt med äpplen, rågkross, russin och linfrön! Det blev väldigt smakrikt och saftigt! :) Prova det om ni vill, ELLER, hitta bara på ett eget! Det funkar!
 
INGREDIENSER

50 gr jäst
1.5 tsk salt
1-2 msk sirap
5 dl ljummet vatten
1 stort rivet äpple
1 dl rågkross
2 dl fiberhavregryn
1 dl krossade linfrön
2 tsk kardemumma
2 tsk ingefära
1 dl russin
4 dl dinkelfullkornsmjöl
5-10 dl vetemjöl
sesamfrön och linfrön till utbakning
 
gör så här:
1. Smula jästen i en bunke och häll på saltet. Vänta en minut på att saltet ska lösa upp jästen till en vätska.
2. Tillsätt sirap, vatten och äpple och blanda runt lite.
3. Häll i resten av ingredienserna förutom mjölet i degmaskin och rör ihop till en smet.
4. Häll i så mycket vetemjöl så smeten går ihop till en smidig deg. Knåda i tio minuter.
5. Låt jäsa övertäckt i 15 minuter.
6. Häll ut degen bakbordet och dela upp i fyra lika stora bitar.
7. Rulla runt två bitar i sesamfrön och två bitar i linfrön.
8. Tvinna ihop degbitarna till varsin avlång snurr och lägg bredvid varandra på en plåt.
9. Jäs ytterligare 30 minuter och sätt under tiden på ugnen på 200 grader.
10. Grädda bröden i ugnen i 30 minuter, tills de blivit gyllenbruna.
 

Kommentarer
Postat av: Pappsen

Ser mycket gott ut! Hade suttit fint till nykokt kaffe! :-)

Svar: det VAR gott också! haha jag kan baka till kaffet när jag kommer hem! :')
None None

2012-10-18 @ 19:19:31
Postat av: Ellinor

Visst är det lustigt; man får aldrig så mycket gjort hemma som när man verkligen måste plugga eller en tenta stundar ;)
Brödet ser jättegott ut, kanske jag skulle ta och prova framgent!
Kram

Svar: att plugga är effektivaste sättet att få ANNAT gjort verkligen! :) TACK för övrigt, testa det, det var supergott :)
None None

2012-10-19 @ 09:05:07
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0